środa, 14 sierpnia 2013

Menton

Menton, piękne, klimatyczne i kolorowe miasteczko na pograniczu Francji z Włochami, położone między Alpami i Morzem Śródziemnym, które  naprawdę ujęło mnie swoim klimatem. Znajduje się tu mnóstwo drzew cytrusowych, przepiękne wille oraz wąskie uliczki, które prowadzą na wzgórze zamkowe, gdzie znajduje się cmentarz. W przewodnikach jakoś nie widać godnego polecenia tego miejsca a szkoda, bo dla mnie osobiście to perełka. 










Kościół barokowy św. Michała Archanioła wzniesiony w latach 1639-1653. W marmurowanym ołtarzu znajduje się malowana drewniana figura św. Michała zabijającego smoka z 1820 roku. 








Często zwiedzając nowe miejsca zaglądam na cmentarz i tym razem też tak sie stało. Ku memu zdziwieniu odkryłam wiele polskich grobów ze znanych rodów szlacheckich w tym grób Izabeli Działyńskiej, córki księcia Adama Jerzego Czartoryskiego, która wyszła za mąż za niechcianego hrabiego Jana Działyńskiego z Wielkopolski. Podobno jej małżeństwo z Janem pozostało małżeństwem "białym" czyli nieskonsumowanym. 


Zmarła w Menton a z tamtąd ciało zabrano do Gołuchowa do jej posiadłości. Dziś można zwiedzać część zamku w Gołuchowie. Swoją drogą, muszę zobaczyć ten zamek, podobno jest niebywale piękny. Izabela Działyńska, stworzyła jedną z najważnieszych i najlepszych kolekcji dzieł sztuki w kraju. 


19 komentarzy:

  1. Nie dziwię, że to miejsce Cię zauroczyło! Jak wspomniałaś o tych cmentarzach, od razu mi się przypomniało, że Rafał Wojaczek, kiedy przyjeżdżał do jakiegoś nowego miejsca, swoje pierwsze kroki prowadził właśnie tam :)
    Nigdy nie słyszałam o zamku w Gołuchowie! Mogłabyś mi powiedzieć, w jakim to jest mniej więcej regionie? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ojej...wspomniałaś o Wojaczku i chcę Ci powiedziec, że jest kilku wyjątkowych przeklętych poetów, którymi się od lat zachwycam, są to:
      EDWARD STACHURA, ANDRZEJ BURSA I RAFAŁ WOJACZEK...się cieszę ogromnie, że coś mam wspólnego z tak wielką postacią, myślałam, że to moje dziwactwo jest, ale jak piszesz, nie tylko moje.
      Gabrielle...czy mogę podać Ci linka do tego zamku, może Cię to zainteresuje. Zamek jest w Poznaniu.

      ojej...wspomniałaś o Wojaczku, jest kilku wyjątkowych przeklętych poetów, którymi się od lat zachwycam, są to:
      EDWARD STACHURA, ANDRZEJ BURSA I RAFAŁ WOJACZEK...się cieszę ogromnie, że coś mam wspólnego z tak wielką postacią, myślałam, że to moje dziwactwo jest, ale jak piszesz, nie tylko moje.
      Gabrielle...czy mogę podać Ci linka do tego zamku, może Cię to zainteresuje. ZAmek jest w Poznaniu:)
      http://www.mnp.art.pl/fileadmin/pliki/MNP/Zamek_Goluchow/prezentacja/index.html



      Usuń
    2. zupełnie nie wiem, dlaczego 2x ta sama odpowiedź się wyświetliła?
      nic tam:)

      Usuń
    3. No popatrz, to chyba mamy podobny gust literacki. Bursa i Wojaczek to dwie największe miłości mojego życia ("kochankowie moi umarli poeci", jak mawiał ten drugi) :D
      Do Poznania niestety mam trochę daleko, ale widzę, że strona zamku zdecydowanie to rekompensuje. Uwielbiam takie wirtualne zwiedzanie! :D

      Usuń
  2. Jak pięknie!!! Te urocze zaułki, wąskie uliczki pełne kwiatów, lazurowe morze i zamek na dokładkę!!!! Uwielbiam takie miejsca!!! Muszę tam zabrać ferajnę :D
    P.S. Piękna sukienka i opalenizna!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, Pięknie jest w ogóle:)
      Biały miś nad Morzem Śródziemnym? a to ci dopiero heca...

      Usuń
  3. urokliwe zdjęcia! :)) biedna kobieta, nie dziwie się, że się nie dała :) cieszę się,że żyję w takich czasach, że nikt nie wybiera mi męża :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację, że trzeba się cieszyć, żyjemy w komfortowych warunkach by być poprostu sobą:)

      Usuń
  4. Przepiękne miejsce. Klimatyczne wąskie uliczki pełne urokliwych zakamarków. Już nie raz się przekonałam, że mało rozreklamowane miasteczka, albo nawet zupełnie pominięte w przewodnikach, oferują najwięcej i na zawsze zapadają w pamięć...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem jak Ty, ale ja kieruje się intuicją w życiu, ona nigdy mnie nie zawodzi:)

      Usuń
  5. Nie dotarlam jeszcze do Menton, ale nic straconego, moze nastepnym razem, jak bede w tych okolicach. Ciekawy efekt, lekko przymglonych zdjec, podoba mi sie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ?Życzę ci Moniko, abyś tam trafiła, właśnie do Menton, myślę, że Ci sie spodoba:
      Też lubię efekt, zamglonych zdjęć, dziekuję:)

      Usuń
  6. Piękne miejsce i ta architektura! Bardzo się cieszę, że podzieliłaś się relacją z tej podróży z nami, czytelnikami.
    i też mam takie 'skrzywienie' ( dla mnie całkiem normalne ;) ), że w każdej nowej miejscowości szukam cmentarza i kieruję tam swe kroki. Cmentarze to jedne z niewielu miejsc, gdzie się totalnie wyciszam. Ze swojej strony polecam stary poniemiecki cmentarz w Bystrzycy i (choć nie lubię Poznania), to warto zajść na cmentarz na Cytadeli. ma klimat.
    małe sprostowanie tylko do kom., który wyżej zamieściłaś( mam nadzieję, że się nie pogniewasz) Gołuchów jest oddalony od P-nia o ok 100 km. :) No ale było nie było, to ciągle pyrki, bo wielkopolska.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobrze, że piszesz o Poznaniu, bo sobie tak myślę,że na święta być może pojade do Poznania, bo nigdy tam nie byłam a tyle razy słyszałam od znajomych,że jest piękny. Jeśli będę, to z pewnością zajrzę na cmentarz, który mi poleciłaś, będę pamiętać:)

      Rudka, czemu miałabym się gniewać? To ja Ci dziękuję,że trzymasz rękę na pulsie i korygujesz moją wiedzę z geografii, bo byłam święcie przekonana, że to Poznań jest:) i z tej mojej niewiedzy, głupoty wypisuję, wyprowadzając ludzi w pole.

      Usuń
  7. Zdjęcia przedstawiają świetne miejsca. Bardzo klimatyczne miasteczko:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Ewo za komentarz, jest mi bardzo miło:
      Pozdrawiam Cię.

      Usuń
  8. Aj, bo przewodnikom czasem nie warto ufać, lepiej samemu odkrywać perełki albo z polecenia ;) Widać, że przepiękne miejsce! Uwielbiam taki klimat :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ciekawe czy byłyście w Gołuchowie?
    Pytam ponieważ tu mieszkam, a bloga spotkałem przypadkowo :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, nie dane mi było jeszcze zwiedzić zamku w Gołuchowie.
      Wybiorę się tam kiedyś.
      Pozdrawiam mieszkańca Gołuchowa

      Usuń